Link building to ciągle ważny element pozycjonowania, który może mieć ogromny wpływ na to, czy strategia SEO okaże się efektywna. Odpowiednia optymalizacja witryny jest podstawą, ale jej prawidłowe funkcjonowanie to nie wszystko – działania te nie dają gwarancji pierwszych miejsc na liście organicznych wyszukiwań w Google. Wszystkie etapy SEO powinny być okraszone link buildingiem – należy jednak robić to odpowiedzialnie i „z głową”, aby wstępne założenia nie skończyły się filtrem w wyszukiwarce.

 

Gdzie i jak można pozyskać linki do swojej strony internetowej lub sklepu?

 

Skoro znajdujesz się w tym miejscu, z pewnością nie muszę mówić Ci o tym, czym dokładnie jest link building. Pozwól, że od razu przejdę do sedna sprawy. Odnośniki możesz pozyskać na wiele sposobów, a każdy z nich przyniesie inne efekty. Mogą być to anchory (czyli linki ukryte w słowach) lub czyste adresy URL. We wcześniej wspominanych anchorach zwykle umieszcza się słowa kluczowe, na które powinna być pozycjonowana witryna – pamiętaj jednak, że ogólny procent tego typu odnośników powinien być dość niski (najlepiej poniżej 30%). Największą grupę linków muszą stanowić linki typu naked URL, czyli czyste adresy np. Facebook.pl. Wówczas całość wygląda naturalnie i „nie zwraca uwagi” algorytmu Google.

 

Możesz pozyskiwać adresy z forów internetowych, komentarzy pod postami, profili w różnych serwisach, czy z artykułów. Te ostatnie zwykle są najbardziej wartościowe i godne uwagi, o ile domena jest silna (moc witryny sprawdzimy później, pokażę Ci jak to zrobić). Metoda pozyskania linków jest sporo – komentarze, czy profile stworzysz samodzielnie, aby następnie umieścić w nich link. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku artykułów. Musisz skontaktować się z właścicielem bloga lub portalu i zapytać o to, czy nie nawiąże współpracy. Alternatywą dla tego rozwiązania jest skorzystanie z serwisów typu Whiterpress lub LinkHouse – znajdziesz tam listę portali o konkretnej tematyce, które za opłatą oferują umieszczenie artykułu z linkiem do Twojej strony internetowej. Pamiętaj jednak, aby pieniądze wydawać rozważnie. Nie zawsze droższy odnośnik jest lepsze, musisz wcześniej dokładnie zapoznać się z daną stroną internetową. Na co zwrócić uwagę? Zaraz o tym powiemy.

 

Liki dofollow i nofollow

 

Gdy umieszczasz link, najczęściej będzie Ci zależeć na tym, aby miał on atrybut „dofollow”. Wówczas moc odnośnika jest największa. Wersje „nofollow” mają marginalny wpływ na SEO, podobnie jak rzadziej spotykane linki „sponsored”. Jeżeli chcesz umieścić odnośnik w artykule, sprawdź, czy reklamodawca oferuje odnośnik z atrybutem „dofollow” i nie trać pieniędzy na wersje „nofollow”, które mają praktycznie śmieciową wartość, a możesz je zdobyć za darmo. Umieszczane na forach posty, komentarze do wpisów blogowych, czy profile na portalach najczęściej dają możliwość umieszczenia linku „nofollow”, które przydatne są do dywersyfikacji linkowania. Jeżeli płacisz za odnośnik (np. w artykule), upewnij się, czy to będzie dokładnie to, czego potrzebujesz.

 

Niektóre agencje i freelancerzy posiadają własne zaplecza SEO, stworzone z myślą o pozycjonowaniu witryn klienta. To rozwiązanie znacznie tańsze niż zamawianie linków z popularnych platform. Zależnie od siły zaplecza, efekty mogą być na takim samym poziomie, a ich wywołanie poprzedzi znacznie mniejsza inwestycja. Nie zapominaj, że linki „nofollow” także są potrzebne, aby utrzymać naturalny profil linków. Nie odrzucaj ich całkowicie, a jeżeli samodzielnie przygotowujesz strategię SEO, pamiętaj o nich!

 

Dywersyfikacja linkowania i naturalny profil linków

 

Utrzymanie naturalnego profilu linków jest kluczowym elementem strategii SEO, a brak odpowiedniego podejścia do tematu, może skończyć się banem od Google i stratą pozycji w wynikach wyszukiwania. Musisz zwrócić uwagę na to:

 

  • Jaki procent stanowią linki dofollow i nofollow (poprzez Ahrefs)

  • Czy nie pozyskujesz zbyt wielu spamerskich odnośników (poprzez MajesticSEO)

  • Domain Rating, Trust Flow, Domain Authority

 

Trzy wskaźniki, o których wspomniałem (Domain Rating, Trust Flow, Domain Authority), nie są stworzone przez Google, a przez zewnętrzne firmy, oferujące narzędzia, które wykorzystują specjaliści SEO w swojej pracy. Nie mogą być uznawane za wyznacznik sukcesu, ale pozwalają odpowiednio skorygować strategię pozycjonowania, aby obrać właściwy kurs działań.

 

Domain Rating sprawdzisz poprzez Ahrefs. Trust Flow to wskaźnik dostępny na MajesticSEO. Domain Authority powstało z inicjatywy MOZ.

 

Nie ma jednej złotej zasady co do tego, jak powinny wyglądać poszczególne wskaźniki, ale ich wykorzystywanie jest niezwykle przydatne w SEO. Często pozycjonerzy spierają się, mówiąc, że linki dofollow powinny stanowić około 20-30% wszystkich pozyskanych odnośników. Inni twierdzą, że liczba ta może plasować się na poziomie nawet 80%. Trudno określić kto ma rację, ale znamy przypadki, gdzie domeny posiadają ogromną liczbę linków dofollow i mają się dobrze. Poniżej prosty przykład:

 

 

 

 

 

Generalnie, im więcej pozyskanych linków, tym bezpieczniejsze staje się posiadanie dużej ilości linków dofollow. Screen pochodzi z narzędzia Ahrefs.

 

Jak sprawdzić, czy link jest silny i warty uwagi? Rankingi i wskaźniki do link buildingu

 

Wcześniej wspomniane trzy wskaźniki służą do innych celów. Przydają się podczas pozyskiwania linków i sprawdzania własnej strony internetowej. O czym dokładnie mówią?

 

Domain Rating – ukazuje siłę domeny i jakość profilu linkowego w skali od 1 do 100. Jeżeli planujesz pozyskać link z dowolnej strony internetowej, sprawdź jej DR. Wartości poniżej 15 nie powinny Cię interesować, ponieważ są to źródła niskiej jakości. Zdecydowanie lepiej celować w pozyskiwanie linków z domen posiadających wskaźnik DR powyżej 15.

 

Trust Flow – wskaźnik TF jest ściśle powiązany z Citation Flow. W tym przypadku warto szukać domen z wartością nie mniejszą niż około 20/20. Trust Flow mówi o tym, jak silny jest profil linkowy, a CF informuje, czy dana strona internetowa nie posiada zbyt wielu spamerskich odnośników. Przykładowo, liczby 30/50 dla danej witryny wskazują, iż posiada ona dużą ilość linków o całkiem dobrej mocy, a ale wiele z nich pochodzi ze źródeł typowo spamerskich. Swoje działania kierunkuj na balans między TF, a CF. To klucz do sukcesu.

 

Domain Authority – to narzędzie przygotowane przez MOZ, które informuje użytkownika, czy konkretna domena posiada autorytet (ang. Authority). Wyższe wartości wskazują, iż strona WWW jest bezpieczna, odpowiednio zoptymalizowana, wolna od spamu i niskiej jakości contentu. Podczas pozyskiwania linków można wziąć pod uwagę tę statystykę, aczkolwiek dwie poprzednie są zdecydowanie ważniejsze.

 

Ruch organiczny – choć strona internetowa może dobrze prezentować się przez pryzmat wszystkich narzędzi, kluczowym elementem jest także ruch organiczny oraz pozycja na konkretne frazy kluczowe. Wysokie wartości świadczą o tym, że witryna jest odpowiednio przygotowana dla użytkowników, widoczna w wyszukiwarce i chętnie odwiedzana. To także kluczowy czynnik dla link buildingu.

 

Pozyskiwania linków – samodzielnie lub przez pośrednika

 

Pozyskiwania wysokiej jakości linków jest trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Czynność ta musi być regularnie powtarzana, a odnośniki powinny pochodzić z różnych domen. Wówczas efekty będą stabilne i długotrwałe. Możesz robić to samodzielnie, ale wymaga to odpowiedniej strategii, wiedzy i stałej kontroli nad domeną. Często należy zainwestować w abonament dla narzędzi Ahrefs, czy MajesticSEO, co wcale nie jest tanie. Alternatywą dla samodzielnego pozyskiwania linków może być wykorzystanie pośrednika. Doświadczone osoby wiedzą, gdzie mogą pozyskać wartościowe odnośniki i jak to zrobić. Dodatkowo przygotują indywidualną strategię, która skończy się wzrostem widoczności i wyższą pozycją w Google.

 

Fachowcy posiadają także specjalnie przygotowane zaplecza SEO wysokiej jakości. Pozyskiwanie linków poprzez pośrednika z własnymi domenami i sprawdzonymi (i testowanymi!) sposobami może okazać się dwukrotnie, a nawet trzykrotnie tańsze oraz zdecydowanie szybsze. Sam działam w taki sposób, a efekty znajdują się w moim case study.

 

Link building i podstawy pozycjonowania off-site

01 maja 2020
01 maja 2020
  Link building to ciągle ważny element pozycjonowania, który może mieć ogromny wpływ na to, czy strategia SEO okaże się efektywna. Odpowiednia optymalizacja witryny jest podstawą, ale jej prawidłowe funkcjonowanie to
18 lutego 2020
  Statystki pokazują, że w roku 2020, około 97% społeczeństwa regularnie korzysta z wyszukiwarki Google, co udowadnia stały monopol marki, przynajmniej w naszym kraju. W 2019 roku firma osiągnęła wartość 167,713
03 stycznia 2020
  Tworzenie ciekawych i angażujących treści na stronę internetową niesie za sobą wiele zalet. Tekst może przedstawiać ofertę firmy, osiągnięcia, skład zespołu, sposób pracy, czy specyfikację produktów. Nie zapominajmy także o
Logo serwisu e-seomedia.pl

Wszystkie prawa zastrzeżone © e-seomedia.pl | 2019

E-mail: kontakt@e-seomedia.pl

E-mail: fijalkrystian@gmail.com

Tel: +48 791 732 538

 

Poniedziałek - sobota:

8:00-17:00

 

pozycjonowanie

KONTAKT

Skontaktuj się!

 

 Zapewniam szybką odpowiedź w ciągu doby od wysłania wiadomości.